Svalkande pool till pippi

Så här gick det till när jag för någon vecka sedan tråcklade ihop ett fågelbad. Det blir jättefint och går relativt fort att knåpa ihop. Huvudsaken är att du har bra verktyg (det har min karl påtat in i skallen på mig) och allt material på plats. Jag kände mig som lilla Ernst. Det svåra i detta arbetet är att  i slutändan försöka få pippi att förstå att det här hit de ska komma för att svalka sig. Än har vi inte sett några men i morgon ska jag försöka locka hit dem med lite korvbröd. Risken är ju att det istället landar fula stora kråkor men nu ska vi inte döma ut någon, fåglar är ju fåglar även om dom är stora, svarta o heter kråka.


Det man behöver är i princip lite plank, två hinkar grus och en påse murbruk. Försök att ha ett par foppatofflor i en passande färg till det arbete som ska utföras. Se även till att en karl finns till hands när det blir alldeles för riskabelt,  naglarna kan ju faktist gå av eller att krafterna sinar.

Välj därefter ut ett passande rabarberblad till badet.

2009/07 Bygga fågelbadMät bladet och kontrollera hållbarheten


Nu ska man bygga en ram och fixa fram ett bra plant underlag som man häller lite sand över. På sandhögen lägger man sedan över sitt noga utvalda rabarberblad och ovanpå kommer därefter murbruket.

Så! Nu börjar vi att jobba.




Låt fågelbadet torka i några timmar innan det är dags att vända på stenen och beskåda sitt mästervärk.





Lycka till därute!  Krizz~






Kommentarer
Postat av: Steph

Vad duktig du e gumman! Go Kricky!!

Snyggt blir det också!

2009-07-29 @ 23:00:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0